John Locke John Locke
2139
BLOG

IV władza i Zakład Karny we Wronkach

John Locke John Locke Polityka Obserwuj notkę 0

 Jeden ze współpracowników przysłał informację o charakterze publicznej uzyskaną z Zakładu Karnego we Wronkach.  

 

 

"Zakład Karny we Wronkach liczy 423 cele mieszkalne w tym:

 

cel według normy 3 m²               -   cel sześcioosobowych     7

                                                   -   cel pięcioosobowych      179

-        cel czteroosobowych     52

-        cel trzyosobowych         26

-        cel dwuosobowych         81

 

cel według normy 4 m²               -   cel dwuosobowych        19

- cel jednoosobowych      57

 

 

cel według normy 5 m²               - cel dwuosobowych         2

                                                          

                                                                                      Razem 423

 

 

W dniu 28.12.2010r. w tutejszej jednostce penitencjarnej przebywało 1466 osadzonych.

 

Żaden z osadzonych nie przebywa w warunkach przeludnienia.

 

W celach , gdzie brakuje całkowicie zabudowanego tzw. kącika sanitarnego przebywa 797 osadzonych.

 

W 76 celach jest doprowadzona ciepła woda ( kkw nie nakłada na administrację obowiązku wyposażenia wszystkich cel w ciepłą wodę)

 

Pawilon „B” - 2 cele mieszkalne

Pawilon „E” - 63 cel mieszkalnych

Pawilon „G” - 11 cel mieszkalnych

 

           Odnośnie pytań w zakresie zatrudnia osadzonych - Stan na 29.12.2010 r.

-        zatrudnieni odpłatnie – 406 osadzonych

-        zatrudnieni nieodpłatnie – 55 osadzonych

           W ZK Wronki z uwagi na jego przeznaczenie i typ dominuje zatrudnienie w pełnym systemie konwojowania na rzecz jednostki oraz przywięziennego przedsiębiorstwa. Zatrudnienie poza terenem jednostki na rzecz przedsiębiorców nie związanych strukturalnie z więziennictwem stanowiło w optymalnym okresie (lata 2007-2008) zaledwie kilkanaście procent ogółu zatrudnionych, jednostka posiada bowiem jedynie dwa oddziały półotwarte , z których mogą być kierowani osadzeni do tego rodzaju zatrudnienia.  Pozyskiwanie zewnętrznych miejsc pracy dla skazanych odbywało się poprzez informowanie lokalnych przedsiębiorców i instytucji o możliwości zatrudnienia osadzonych i korzyściach płynących z takiego zatrudnienia. W okresie boomu gospodarczego zapotrzebowanie na pracę więźniów w znacznym stopniu przekraczało możliwości jednostki w tym zakresie.

Plany na rok kolejny stoją pod znakiem zapytania z uwagi na obowiązek zrównania płac skazanych z płacami tzw. „wolnościowymi”, co powoduje utrudnienie w pozyskaniu miejsc pracy dla osób osadzonych.

Informacja o Zespole Szkół dla Dorosłych we Wronkach:

Szkoła przeznaczona dla skazanych z podgrupami klasyfikacyjnymi R-1 i R-2.

Nauczanie prowadzone jest w następujących typach szkół:

 - 2-letnia Zasadnicza Szkoła Zawodowa dla Dorosłych, kształcenie w zawodach 

ślusarz i operator obrabiarek skrawających. (podbudowa programowa: ukończona 8-klasowa szkoła podstawowa lub gimnazjum),

- 3-letnie Technikum Uzupełniające dla Dorosłych, kształcenie w zawodzie technik mechanik (podstawa programowa: ukończona zasadnicza szkoła  zawodowa w zawodach metalowych i mechanicznych).

Ukończenie Technikum umożliwia przystąpienie do matury oraz uzyskanie  dyplomu technika mechanika, ważnego na terenie krajów Unii Europejskiej. Obecnie prowadzimy nabór do klasy I TU (semestr I) w zawodzie technik mechanik oraz nabór uzupełniający do klasy II TU i do klasy III TU.

Ukończenie Zasadniczej Szkoły Zawodowej umożliwia uzyskanie dyplomu w zawodzie ślusarza lub operatora obrabiarek skrawających, ważnego na terenie krajów Unii Europejskiej.

Obecnie prowadzony jest nabór do klasy I ZSZ (semestr I), nauka rozpocznie się od dnia 01.09.2011 r. Równocześnie prowadzimy nabór uzupełniający do kl. II (semestr III) ZSZ.

 

-        Nauczanie obejmuje przedmioty ogólnokształcące, zawodowe oraz praktykę na terenie zakładu przywięziennego PPPM POMET.

Tutejsza Szkoła dysponuje nowoczesną pracownią komputerową z dostępem do

    Internetu.

 

-        Słuchacze Szkoły mają możliwość ukończenia kursów spawania oraz kursów z zakresu podstaw programowania obrabiarek sterowanych numerycznie.

 

-        Ukończenie Zasadniczej Szkoły Zawodowej umożliwia uzyskanie dyplomu ślusarza, ważnego na terenie krajów Unii Europejskiej.

Przygotowanie skazanych do życia po opuszczeniu tutejszej jednostki penitencjarnej odbywa się w myśl przepisów niżej wymienionych aktów prawnych:

-        ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90, poz. 557 z późn. zm.);

-        rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 kwietnia 2005 r. W sprawie Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej (Dz. U. Nr 69, poz. 618);

-        zarządzenia Nr 2/04 Dyrektora Generalnego Służby Więziennej z dnia 24 lutego    2004 r. w sprawie szczegółowych zasad prowadzenia i organizacji pracy penitencjarnej oraz zakresów czynności funkcjonariuszy i pracowników działów penitencjarnych  i terapeutycznych.

        W Zakładzie Karnym we Wronkach osobami szczególnie powołanymi do realizacji zadań związanych z readaptacją społeczną skazanych są wychowawcy oddziału oraz wychowawcy ds. pomocy postpenitencjarnej.

           Już podczas rozmowy wstępnej, o której mowa w § 22 ust. 1 pkt 2 ww. zarządzenia, wychowawcy jednostek penitencjarnych, które przyjmują skazanych do odbycia kary pozbawienia wolności, ustalają potrzeby readaptacji społecznej, a w związku ze zgłaszanymi problemami, informują o możliwości uzyskania pomocy. Ponadto wychowawca wówczas obliguje osadzonych do udokumentowania wykształcenia i posiadanych kwalifikacji oraz – w razie takiej konieczności – do podjęcia starań o pozyskanie dowodu osobistego.

           Nie później niż 6 m-cy przed przewidywanym terminem warunkowego zwolnienia skazanego lub przed zakończeniem odbywania przez niego kary pozbawienia wolności w myśl § 33 ust. 1 zarządzenia, przeprowadza się ze skazanym rozmowę, o której mowa w § 22 ust. 1 pkt 11 zarządzenia, uaktualniając potrzeby skazanego w zakresie przygotowania do zwolnienia.

           Jeżeli wychowawca osadzonego uzna – na podstawie § 33 ust. 1 zarządzenia – za konieczne określenie czasu niezbędnego na przygotowanie skazanego do życia po zwolnieniu, a skazany wyrazi na to zgodę, wychowawca ds. pomocy postpenitencjarnej występuje         z wnioskiem do komisji penitencjarnej o wyznaczenie okresu, o którym mowa w art. 164 § 1 Kkw zwłaszcza dla nawiązania kontaktu z kuratorem sądowym lub podmiotami, o których mowa w art. 38 § 1 Kkw.

           Na kilka dni przed zwolnieniem skazanego z zakładu karnego wychowawca ds. pomocy postpenitencjarnej przeprowadza rozmowę końcową:

-        udziela stosownych rad i wskazówek sprzyjających readaptacji społecznej po zwolnieniu;

-        opiniuje wnioski skazanych o pomoc postpenitencjarną oraz występuje z wnioskiem do dyrektora jednostki penitencjarnej o przyznanie pomocy z urzędu w zależności od potrzeb wynikających z aktualnej sytuacji materialnej i bytowej skazanego w chwili opuszczania zakładu karnego – ustala szczegółowe formy pomocy, biorąc także pod uwagę posiadane środki w ramach Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej;

-        udziela informacji o zakresie otrzymanej przez skazanego pomocy z zakładu karnego oraz poucza o możliwościach ubiegania się o pomoc poza Zakładem Karnym;

-        przyjmuje prośby i skargi związane z działalnością zakładu karnego.

           W rozmowie ze skazanym po uzyskaniu przerwy w odbywaniu kary, wychowawca ds. postpenitencjarnych również ustala zakres potrzeb postpenitencjarnych skazanego związanych z opuszczeniem zakładu karnego.

           Dokumentując rozmowę końcową ze skazanym, wychowawca ds. pomocy postpenitencjarnej uzasadnia zakres udzielonej skazanemu pomocy, a w przypadku, jeżeli skazany opuszczający zakład karny nie posiada dowodu osobistego, wyjaśnia przyczyny nieuzyskania przez skazanego dokumentu tożsamości w trakcie odbywania kary pozbawienia wolności.

           Informację o udzielonej skazanemu pomocy przy zwolnieniu zamieszcza się w świadectwie zwolnienia.

           Pomocy w społecznej readaptacji skazanego, zwanej pomocą postpenitencjarną udziela się w zakresie określonym w art. 41, art. 165 § 4, art. 166 i art. 167a § 3 Kkw.

           W myśl art. 166 § 3 skazanemu zwalnianemu z zakładu karnego, który nie dysponuje wystarczającymi środkami własnymi i nie ma zapewnionych na wolności dostatecznych środków utrzymania, dyrektor zakładu karnego może udzielić pomocy pieniężnej w chwili zwolnienia w wysokości do 1/3 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia pracowników lub jej odpowiedni ekwiwalent. Jednakże świadczeń pieniężnych udziela się skazanym w wyjątkowych sytuacjach, zgodnie z § 2 pkt 9 rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 22 kwietnia 2005 r. w sprawie Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej. Jako zaś ekwiwalent pomocy pieniężnej skazany – na podstawie art. 167a § 3 – może otrzymać przy zwolnieniu stosowną do pory roku odzież, bieliznę, obuwie, a także artykuły żywnościowe na czas podróży.

           Udzielanie pomocy rzeczowej w formie artykułów żywnościowych reguluje od 1 lipca 2005 r. w tutejszej jednostce instrukcja w sprawie realizacji bonu żywnościowego przyznawanego osadzonym opuszczającym ZK we Wronkach. W Zakładzie udzielana jest też pomoc rzeczowa w formie bezzwrotnej zapomogi odzieżowej. Ww. świadczenia realizuje w wychowawca ds. postpenitencjarnych, dział kwatermistrzowski oraz dział finansowy.

           Pomocy udziela się na wniosek lub z urzędu. Wychowawca ds. postpenitencjarnych opiniuje wniosek o przyznanie pomocy i wraz z decyzją dyrektora jednostki przekazuje do działu kwatermistrzowskiego lub działu finansowego, celem realizacji pomocy.

           Ponadto ze środków Funduszu Pomocy Postpenitencjarnej dokonuje się również zakupu protez, przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych. Najczęściej zakupywane są paski do glukometrów, okulary, aparaty słuchowe, protezy zębowe czy wkładki ortopedyczne. Organizowane i finansowane z tych środków są także zajęcia dla skazanych z zakresu aktywizacji zawodowej, kursy przygotowania zawodowego.

           Realizując zadania z zakresu readaptacji społecznej wychowawca ds. postpenitencjarnych informuje oraz udziela wsparcia najczęściej przy ubieganiu się skazanych o uzyskanie świadczeń rentowych / emerytalnych. Podejmowane są interwencje w kwestii utrzymania prawa do zajmowanego mieszkania, wniosków o przyznanie lokali mieszkalnych i socjalnych, zapewnienia schronienia w ośrodkach dla bezdomnych. Wychowawca ds. postpenitencjarnych podejmuje współpracę z pracownikiem socjalnym miejscowego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w celu realizacji wywiadów, dotyczących najczęściej ustalenia odpłatności za pobyt dziecka osoby odbywającej karę pozbawionej wolności w placówce opiekuńczo-wychowawczej oraz rodzinie zastępczej, czy też skierowania do domu pomocy społecznej.

           Ponadto na bieżąco skazani przyjmowani są przez kuratora sądowego na terenie jednostki po wyznaczeniu okresu, o którym mowa w art. 164 § 1 Kkw."

 

 

Ile w tym ....właśnie, .....ile i czego ?

 

 

 

John Locke
O mnie John Locke

http://johnlocke.org/

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Polityka